Text som stärker din marknadsföring

Bra marknadsföring fyller en funktion. Den har ett tydligt syfte. Den känns och bjuder in till att ta action.

Unity-creations-copybyrå

Strategisk marknadsföring är allt från tonalitetsguide och kommunikationsstrategi till webbtexter, artiklar och säljkommunikation.

Behöver du nya webbtexter som rankar högre i sökmotorerna, artiklar och nyhetsbrev som berättar vem du är, inlägg i sociala medier som engagerar och konverterar eller pressmeddelanden som branschmedia snappar upp?

Saknar du en fungerande kommunikationsstrategi och en tydlig röst och vill börja i rätt ände?

Det går att skriva dig till fler affärer. Men då behöver du prioritera ditt varumärke, innehållet på webbsidan och texten i dina sociala kanaler. Du behöver bry dig om varje ord. Varje artikel, pressmeddelande och nyhet på din webbplats. Du behöver skriva med ett syfte.

Och jag hjälper dig gärna.

När du behöver en copywriter som förstår dig

Webbtexter

Webbcopy är för dig som behöver fräscha till webben eller har en helt ny hemsida som behöver fyllas med relevant innehåll och text som konverterar.

Känner du att…

  • Du saknar en röd tråd på din webbplats.
  • Du låter precis som alla andra.
  • Du missar ditt unika.
  • Dina texter saknar syfte och funktion.
  • Du har ett varumärke utan personlighet.
  • Du behöver förnya, städa skyltfönstret och hålla dig relevant.
  • Du vill särskilja dig från dina konkurrenter.
  • Dina texter behöver förenklas och leda till affärer.

Då behöver du text och högst troligt hjälp av en copywriter.

Artiklar, blogginlägg & nyheter

Redaktionella texter talar för dig, även när du inte är där och kan berätta. Artiklar, blogginlägg, nyheter och nyhetsbrev skapar relation till dina kunder. I redaktionella texter lyser din personlighet igenom, din expertis tar plats och potentiella kunder får lära känna ditt varumärke bättre. Ur seo-perspektiv är den här typen av text avgörande. Det är här du håller dig relevant, förnyar och uppdaterar, svarar på de frågor eller rädslor som kunden har och utbildar din kund på dina proffsområden.

Se det som din egen mediabank. Ett forum du äger själv och kan fylla med precis vad du vill.

Redaktionella texter är för dig som… Vill stärka ditt varumärke. Hålla dig relevant. Synas på Google. Berätta din story. Förtydliga ditt erbjudande. Och få nya leads.

copywriter-företag-hemsida

Pressmeddelanden & branschmedia

Vill du ha gratis annonsplats i din favorittidning? Gör det med ett pressmeddelande!

Du sitter på nyheter som du inte visste var nyheter. Det finns massor av gotte att hämta i din verksamhet. Sådant som journalister vill åt och som de gärna publicerar på första sidan. Du saknar bara en spännande vinkel och en upparbetad medielista med kontakt till rätt personer.

Vill du ha ökad synlighet för ditt varumärke? Ta plats i branschmedia? Få den dyraste annonsplatsen utan att betala en krona?

Då ska du ta hjälp av en copywriter och skriva pressmeddelanden.

Kommunikationsstrategi

Grunden till ett fungerade varumärke är alltid en strategi. Du har säkert en tydlig affärsplan med noga utvalda målsättningar. Du vet hur viktigt det är att alla drar åt samma håll. Ändå saknar du en tydlig strategi. Kommunikationen är spretig. Varumärket låter olika beroende på vem som pratar. Texterna saknar en röd tråd. För att inte tala om hur språket skiftar mellan hemsida, sociala kanaler och tryckt material.

Hey, du behöver en kommunikationsstrategi.

Spretiga varumärken kommer alltid ligga steget bakom de som arbetar strukturerat i sin kommunikation.

Har du hört talas om en Tone of voice? Guiden som bestämmer din röst.

Guiden svarar på… Hur du ska prata om ditt varumärke. Vilka ord du ska, och inte ska, använda. Hur du ska använda värdeord i dina texter. Hur ditt varumärke ska låta. Vilka egenskaper ditt varumärke har.

För att göra din kommunikation ännu tydligare kan du investera i en organisk contentstrategi. Då behöver du aldrig mer fundera över vad du ska publicera, vart och när.

Är du redo att börja arbeta strategiskt?

skrivbyrå-pressmeddelande

LinkedIn-copy

Ditt personliga varumärke väger minst lika tungt som varumärket du jobbar för. Hur du pratar spelar roll i hur människor ser dig. Litar de på dig? Gillar de ditt sätt? Kan du vad du påstår att du kan?

Majoriteten av dina kunder finns på LinkedIn. Och dina potentiella kunder också. Du är säkert trött på dryga säljare som kikar in i dina meddelanden och levererar en deal du varken behöver eller har bett om. Redan i det första meddelandet känner du bara nej. Och behövde du inte tjänsten innan behöver du den definitivt inte nu.

Men det går att sälja på LinkedIn. Utan att vara störig. Ja, till och med utan att mottagaren märker att du säljer.

Du behöver bara ett personligt varumärke som… Låter människor lära känna dig. Berättar vad du kan. Presenterar ditt erbjudande. Använder psykologi för att påverka. Och säljer.

Känns det svårt att veta vad du ska skriva? Räcker inte tiden till? Du behöver varken lägga tankekraft eller tid på att skriva copyn till dina egna, eller företagets, LinkedIn-inlägg. Låt en copywriter göra det åt dig. Med din ton och dina ord. Så du dyker upp där dina potentiella kunder finns, när de behöver dig som mest.

Säljkommunikation

Rätt ord och rätt ton säljer. I broschyren, magasinet och mässmontern. Du behöver rubriker som fångar intresse, text som beskriver och förklarar, en röst som bjuder in och den sista raden som leder kunden närmare en affär.

En broschyr, ett magasin eller en mässmonter är marknadsföring i allra högsta grad. En reklamplats du styr själv. Utan dyra annonskostnader och tekniska begränsningar. Låt inte din säljkommunikation bli en reklamplats i mängden. Skapa marknadsföring som står ut.

Du borde samarbeta med en copywriter om… Du vill ha texter som är anpassade efter din målgrupp. Du vill sälja med ord. Du vill att dina texter andas ditt varumärke. Du vill ha texter som passar din visuella identitet och grafiska profil. Du vill skapa material som människor kommer ihåg.

Nyfiken på hur du kan förbättra din säljkommunikation med text?

Signaturtjänster

Artiklar, blogginlägg & nyheter

Pressmeddelanden & branschmedia

Kommunikationsstrategi

LinkedIn-copy

Säljkommunikation

unity-creations-webbtexter

Anlita Unity

Nyfiken på hur din verksamhet kan bygga varumärke och skapa mailutskick eller nyhetsbrev som genererar både kännedom och affärer?